poniedziałek, 22 sierpnia 2016

Czekoladowe ciasto z cukinią

ciasto z cukinii
Uwielbiam domowe ciasto! Generalnie lubię spędzać czas w kuchni, chociaż więcej radości niż gotowanie, sprawia mi właśnie pieczenie. Uwielbiam sprawdzone przepisy, które wyniosłam z rodzinnego domu, a z których ciasta zawsze wychodzą idealne. Czasem dając komuś przepis muszę co prawda, poważnie zastanowić się, jak nazwać dane ciasto, bo zdarza się, że w naszym domu funkcjonuje ono pod inną, niż ta ogólnie przyjęta, nazwą. Na przykład sernik znany przez wszystkich, jako czarno-biały albo królewski, u nas nosi nazywa się Sernik pani Lalki. Wydaje mi się, że pani Lalka, która notabene nazywała się zupełnie inaczej, była znajomą babci i to właśnie od niej przepis trafił do naszej rodziny. Być może moja mama kojarzy jeszcze panią Lalkę, ale ja jej nie znam. A moje dzieci, jeśli dostaną rodzinny przepis, z pewnością będą przekonane, że Pani Lalka to postać fikcyjna, nie mniej jednak przepis pozostanie... Prawda jest taka, że większość przepisów, krąży z rąk do rąk pomiędzy babciami, córkami, wnuczkami, matkami i przyjaciółkami. Sama mam mnóstwo karteczek, na których notuję składniki - czasem nawet bez nazwy, by potem zastanawiać się, co miało wyjść z danego przepisu - na sprawdzone dania, które gdzieś mi zasmakowały. Z czekoladowym ciastem z cukinią było podobnie - przepis na nie, dostała od kogoś moja mama. Wypróbowała i podała dalej... bo warto!

Czekoladowe ciasto z cukinią odrobinę przypomina murzynka i brownies, a właściwie coś pomiędzy. I jeśli nie mamy świadomości, że jest ono zrobione z cukinii to naprawdę ciężko się zorientować, bo w cieście nie czuć jej zupełnie. Taka domowa słodkość jest idealną opcją dla tych, którzy całe życie są na diecie - ciasto z warzywem brzmi dietetycznie i można przymknąć oko na cukier i czekoladę, prawda?! Gwarantuję Wam, że ciasto zawsze jest pulchne, miękkie i długo świeże, a poza tym mocno czekoladowe i wilgotne - najpyszniejsze na świecie!
Czekoladowe ciasto z cukinią:
  • 115 gramów miękkiego masła
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1/2 szklanki kwaśnej śmietany lub jogurtu naturalnego
  • 60 gramów gorzkiej czekolady
  • 2 jajka
  • ok 340 gramów (2 szklanki) cukinii
  • 250 gramów cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 łyżeczka sody
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 300 gramów mąki
  • 60 gramów kakao
  • szczypta soli
ciasto z cukinii
Cukinię należy obrać ze skóry, pozbyć się gniazd nasiennych, a następnie zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej lub drobno posiekać. Masło i cukier utrzeć, następnie dodać jajka i miksować, aż do całkowitego połączenia składników. Stopniowo wlewać  olej i jogurt/śmietanę, a następnie dodawać suche składniki. Na końcu dorzucić startą na grubych oczkach cukinię i czekoladę. Ciasto będzie dosyć gęste, należy przełożyć je równomiernie do blachy wyłożonej papierem do pieczenia. Ciasto piec w temperaturze 160 stopni, około 35-45 minut, do suchego patyczka. Ja używam blachy 22x33 cm, ale pewnie tortownica również by się sprawdziła. Ja zawsze wkładam wszystko do zimnego piekarnika (bez termoobiegu), a w połowie pieczenia jeszcze obracam blachę, bo mam wrażenie, że piekarnik nie piecze równo, więc hasło do suchego patyczka jest kluczowe!
Polewa czekoladowa:
  • 100 gramów gorzkiej czekolady
  • 40 gramów masła 
Wystudzone ciasto można polać polewą czekoladową lub posypać cukrem pudrem. Czasem do tego ciasta robię jeszcze krem budyniowy, ale wtedy zdecydowanie nie można mówić, że jest dietetycznie! Przyznam się jeszcze, że ostatnio ciasto zrobiłam na czekoladzie mlecznej, bo akurat taką znalazłam w domu... i wyszło równie pyszne, może ciut bardziej słodkie!


Proces przygotowania ciasta z Małym Pomocnikiem wygląda mniej więcej w ten sposób:







Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zobacz też:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...